Formula tribology
Tribology adalah ilmu dan teknik interaksi relatives dalam permukaan yang bergerak.ini merangkumi kajian dan pelaksanaan prinsip-prinsip geseran,pelupasan dan memakai. Kata 'tribology' berasal dari bahasa Greek-τριβ akar dari kata kerja - tribo "Ι menggosok", dan akhiran loji.
TRIBOLOGY memainkan peranan yg penting dalam industry insfratruktur.dalam operasi logam yang bergerak,geseran antara logam akan meningkatkan daya dalam pergerakan logam yg bersentuhan..hal ini akan mengakibatkan kos yg meningkat dalam pengantian alat ganti dan pengunaan minyak petrol.dengan tercipta nya formula tribology satu lapisan pelincir ini tercipta sekaligus dapat mngurangkan pergeseran dan pengunaan daya tekanan dalam pergerakan enjin..dengan formula tribology ini,ia juga dapat membantu melindungi komponen enjin yg bergerak dalam keadaan ekstreme dan dapat mengurangkan kerosakan komponen enjin.
SAE 15w-50
W = 'Winter Grade' atau tahap keadaan suhu enjin ketika suhu rendah (sebelum enjin dihidupkan). Dalam keadaan suhu di Malaysia , pada tahap 15W sudah mencukupi melainkan anda simpan kenderaan anda di dalam peti sejuk.
50 = Tahap kelikatan minyak ketika enjin beroperasi sepenuhnya atau pada suhu 100°C (grad pada suhu ketika ujian kelikatan minyak).
Gambarajah di sebelah hanya menunjukkan secara kasar kaitan antara grad minyak dan suhu.
Apa beza 10W-40 dengan 15W-40 ?
Ketika enjin beroperasi sepenuhnya kelikatan minyak 10W-40 dan 15W-40 adalah sama. Perbezaan hanya pada ketika enjin mula dihidupkan atau berkeadaan sejuk. 10W lebih effisen berbanding 15W jika suhu lebih sejuk dan sesuai untuk enjin mula beroperasi Pada suhu tersebut.
Umumnya 15W adalah memadai bagi keadaan cuaca diMalaysia melainkan anda menyimpan kenderaan anda di dalam peti sejuk
Gambarajah di sebelah hanya menunjukkan secara kasar kaitan antara grad minyak dan suhu.
Apa beza 10W-40 dengan 15W-40 ?
Ketika enjin beroperasi sepenuhnya kelikatan minyak 10W-40 dan 15W-40 adalah sama. Perbezaan hanya pada ketika enjin mula dihidupkan atau berkeadaan sejuk. 10W lebih effisen berbanding 15W jika suhu lebih sejuk dan sesuai untuk enjin mula beroperasi Pada suhu tersebut.
Umumnya 15W adalah memadai bagi keadaan cuaca di
Pengetahuan Tentang Minyak Hitam
SAE J300 telah menetapkan sebelas nilai Kelikatan bagi minyak Single-Grade, di mana enam daripadanya diklasifikasikan sebagai Winter-grades dan diberi penunjuk W. 11 nilai kelikatan itu adalah nilai 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W, 20, 30, 40, 50, dan 60. Angka-angka ini sering disebut sebagai 'weight' bagi minyak enjin.
Perbezaan penunjuk dengan W (winter grade) dan tanpa W (non- winter grade) adalah mengikut perbezaan jenis ujian kelikatan pada minyak. Pada asasnya lebih tinggi kelikatan minyak maka lebih tinggi grad kelikatan pada SAE.
Untuk beberapa aplikasi, misalnya apabila suhu ketika penggunaan enjin berkisar dalam kadar yang tidak terlalu besar, penggunaan minyak single-grade adalah berpatutan; misalnya, mesin pemotong rumput, aplikasi industri, dan kenderan-kenderaan vintage atau klasik.
Multi-Grade ?
Boleh dikatakan kadar julat suhu minyak pada kebanyakan enjin seperti di Malaysia adalah luas, jarak julat suhu enjin sejuk (ketika menghidupkan enjin kenderaan) sehingga suhu panas (ketika enjin beroperasi sepenuhnya).
Pada suhu enjin yang melampau kadar kelikatan untuk minyak Single-Grade tidak dapat digunakan. Maka sesuatu bahan seperti aditif dimasukkan, menjadikan sesuatu minyak itu Multi-Grade; walaubagaimanapun ada juga penghasilan minyak Multi-Grade yang tidak menggunakan aditif. Matlamat sebenar penghasilan minyak Multi-Grade adalah mewujudkan asas kelikatan minyak untuk ketika enjin sejuk dan kelikatan kedua yg sesuai untuk ketika enjin panas/beroperasi. Ini membolehkan satu-satu minyak itu digunakan sepanjang tahun dalam keadaan suhu yang berbeza. Malahan ia juga dipanggil ‘all-season oil’. Pada asasnya kadar kelikatan minyak Multi-Grade bergantung pada keadaan asal semulajadi minyak itu sendiri dan jumlah aditif yang ditambah pada minyak.
SAE pada minyak Multi-Grade merangkumi 2 grad kelikatan minyak; contohnya pada 10W-30. Dua nombor tersebut pada dasarnya dianggap oleh SAE J300 sebagai dua minyak Single-Grade. Oleh itu, minyak 10W-30 mesti melepasi pengkelassan kelikatan SAE J300 untuk kedua-dua 10W dan 30, dan kelikatan minyak Multi-Grade 10W-30 itu terbatas dalam kadar kepekatan itu sahaja (contohnya 10W-30 tidak boleh mencapai kelikatan 5W).
Kebanyakan kenderaan diberi spesifikasi penggunaan grad kelikatan minyak tertentu oleh pengeluar kenderaan, tetapi ia boleh berubah, bergantung pada keadaan lokasi kenderaan digunakan, di mana cuaca atau pengawalan kecekapan bahan api memainkan peranan.